Woensdag 20 maart 2024
Als medewerkers bij je in dienst komen geef je ze toegang tot digitale systemen en werkruimtes. Als ze voor je werken, maar ook als medewerkers stoppen wil je dat die bedrijfsinformatie veilig is. Ontdek hoe je met onder andere een rechteninventarisatie zorgt voor een veilige start en een veilig vertrek van je medewerkers.
Een medewerker neemt ontslag. Je regelt een afscheidsboeket en zwaait je oud-collega uit. Maar daarmee ben je nog niet klaar. Denk aan de digitale veiligheid van je bedrijf als je personeelsbestand wisselt.
“Besteed aandacht aan de start van een nieuwe medewerker. En neem informatiebeveiliging op in het inwerkprogramma”, adviseert Isra Acherrat, trainer bij NFIR IT Forensics & Incident Response. Ze geeft vier tips:
Een rechteninventarisatie is een overzicht. Daarin schrijf je op welke rechten en spullen je een medewerker geeft. Moet de receptionist klantgegevens kunnen inzien? Is het nodig dat de verkoopmedewerker personeelsgegevens kan raadplegen? En wie heeft de sleutel van het magazijn? Oftewel: stem de toegangsrechten, zowel online als offline, af op de functie van je medewerker. Een rechteninventarisatie geeft overzicht: waar werken je medewerkers mee? Denk aan sleutels, toegangspassen, logincodes, applicaties, bankpassen, telefoons, laptops of tablets.
“Voorkom dat nieuwe medewerkers voor het gemak overal hetzelfde wachtwoord intikken. Regel een wachtwoordmanager voor ze. Die maakt automatisch veilige en unieke wachtwoorden aan en slaat ze op. Medewerkers onthouden alleen één sterk hoofdwachtwoord voor toegang tot de wachtwoordmanager.”
Ook handig van de wachtwoordmanager: per afdeling stel je in wie bij welke informatie kan. Acherrat vertelt hoe dat werkt: “Ik kan alleen bij de klantgegevens die ik voor mijn werk nodig heb. Wat voor mij niet belangrijk is, kan ik niet zien. Dat is veilig voor mij en de klant.”
Maak een inwerkprogramma met alle informatie voor nieuwe medewerkers. Dat helpt ze de nieuwe taken goed te doen. Zodra iemand start, leg je uit waar het koffiezetapparaat staat en met welke systemen je werkt. “Minstens zo belangrijk is informatiebeveiliging”, zegt Acherrat. “Maak de nieuwe collega daarvan bewust. Vertel bij wie je medewerker een veiligheidsincident of een verdachte situatie moet melden. Bij een incident is snel in actie komen belangrijk. Zo houd je de gevolgen klein. Heeft de medewerker per ongeluk een incident veroorzaakt? Laat ze weten dat melden zonder schaamte of schuldgevoel kan. Iedereen kan bijvoorbeeld in een truc van een cybercrimineel trappen.”
Zet het onderwerp regelmatig op de agenda, benadrukt Acherrat. “Te vaak zien organisaties veilig digitaal werken als een project. Iets dat je afvinkt zodra het besproken is. Bewustwording over cybersecurity moet een gewoonte zijn. Een proces dat altijd doorgaat. De digitale veiligheid neemt toe als iedereen in het bedrijf ermee bezig is én blijft.”
Zet cybersecurity vaak op de agenda.
Met oplettendheid op de kantoorvloer werk je aan de veiligheid van je bedrijf. Laat je personeel weten dat rondslingerende papieren of openstaande computerschermen mogelijk leiden tot een cyberincident. Met afspraken in het inwerkprogramma over hoe je bewust omgaat met bedrijfsgegevens verklein je de risico’s.
Als een medewerker weggaat wil je niet dat de medewerker nog bij bedrijfsinformatie zoals persoons- of klantgegevens kan. Dit zijn drie tips voor een veilig afscheid.
Ondernemer Réni Peeters heeft een speciaalzaak in contactlenzen en optometrie. Hij werkt met vertrouwelijke informatie. Als medewerkers weggaan wil hij niet dat ze nog bij klantgegevens kunnen. Daarom loopt hij altijd meteen de toegangsrechten na. In deze video zie je waar je als ondernemer aan moet denken als er een medewerker vertrekt.
Nieuwsoverzicht