Vrijdag 10 mei 2019
Een stevige hand, een bulderende lach gevolgd door een ferme klap op de schouders. Wanneer je welkom bent bij Frans Davelaar laat hij je dat merken in woord en gebaar. Bekend in Soest maar ook in den lande als directeur van onder meer KantoorExpert en Office Center. Een man die van zijn levenswerk, het voormalige KantoorExpert (tegenwoordig onderdeel van KantoorExpert Groep B.V.), een onderdeel van de Soester gemeenschap heeft gemaakt.
Zowel lokaal als landelijk timmert het bedrijf van Frans flink aan de weg. In zijn ruime werkkamer in het hoofdkantoor van OfficeCenter in Almere staart de boomlange Soester even naar buiten en verzucht: ,,Het is hard gegaan in al die jaren. Het postagentschap en kantoorbenodigdhedenleverancier is ooit ontstaan als samensmelting van de twee Soester bedrijven Van de Ven en Brink Kantoorinstallaties en kijk eens hoe groot wij nu zijn. Waarbij ik wil benadrukken dat ik niet vind dat ik het allemaal zo goed heb gedaan. Met een team van veel mensen en met hulp van veel collega-ondernemers is dit bedrijf groot geworden.”
Bescheiden
Frans is zo bescheiden als hij groot is. Het typeert de mens die graag ,,met zijn poten in de klei blijft staan”. Met stelligheid zegt hij: ,,Je moet nooit vergeten waar je vandaan komt. Ik ben, en dat bedoel ik positief, een gewone Soester boer. Ik vergeet nooit dat veel mensen mij jarenlang geholpen hebben. Ik vind het mooi om dan wat terug te geven.”
In Soest is het postagentschap/ kantoorartikelen op de Nijverheidsweg 24 A maar één onderdeel van de diensten en producten die KantoorExpert Groep B.V. aan particulieren en bedrijven levert. KantoorExpert heeft het grootste assortiment kantoorartikelen van Nederland. De keuze overstijgt meer dan 100.000 verschillende producten, variërend van A–merken, eigen merken tot budgetartikelen. Het bedrijf heeft meerdere titels: OfficeCenter, Maritiem Expert (voor kantoorartikelen voor de scheepvaart), Import Expert, Gebroeders Winter en natuurlijk Boekhandel Van de Ven in Soest.
Reclame op landelijke radio
De onderneming van Frans opereert landelijk en maakt via de landelijke radio reclame. Opmerkelijk: de spotjes zijn door Frans zelf ingesproken. Nou heeft de Soester ondernemer daar wel het goede stemgeluid voor, maar is dit niet een schijntje besparing op een stemacteur? Weer die bulderende lach. ,,Ha, ha,…nee hoor. Het reclamebureau kwam met het idee dat ik de spotjes moest inspreken. Dat toont de regionale gebondenheid. Vind ik wel mooi. Zoals ik al zei: je moet je nergens te groot voor voelen.”
Het bedrijf wint steeds vaker landelijke opdrachten. Frans is daar trots op. ,,We krijgen opdrachten van onder meer de gemeente Utrecht, TU Delft, de provincie Noord-Holland, Waterschap in Groningen en het CBR. Onlangs hebben we meer dan 256.000 kantoorartikelen aan een van onze klanten mogen leveren. Dat gaat van paperclip tot laserprinter en van gummetjes tot een ergonomisch bureau.”
Technologie
De markt in kantoorartikelen lijkt, gezien de alsmaar voortdurende digitalisering en automatisering, op z’n retour. Heeft Frans daar ook last van? ,,Je moet meegaan met de ontwikkelingen. Als ondernemer moet je daar innovatief in zijn. Wij richten ons dus ook op technologie. In ons assortiment hebben wij producten van Apple, JBL, HP. Met een landelijk dekkende vestiging weten wij de markt optimaal te bedienen.”
Actief voor velen
In het verleden was Frans actief als bestuurder van onder meer voetbalclub VVZ’49, het Nederlands Scrabble Kampioenschap, de Soester Zakenkring, de Soestdijkse Grachten. Hij is, zwart geschminkt, een belangrijke raadgever van Sinterklaas in Soest en als scheidsrechter floot hij de hoogste jeugdelftallen van Ajax, Feyenoord en PSV. Hij was reserveagent in Soest en diaken bij De Open Hof. Daarnaast is hij actief voor de RopaRun, een hardloopevenement voor het goede doel. Altijd bezig, altijd in de weer. Zijn activiteiten werden dan ook in 2018 beloond met een koninklijke onderscheiding.
Frans met opnieuw zijn kenmerkende bescheidenheid: ,,Ik vind het volstrekt logisch dat een ondernemer zich inzet voor de gemeenschap. Dat kan lokaal of regionaal zijn. Elke onderneming zou, indien mogelijk, een goed doel moeten sponsoren. Dat kan een voetbalclub of een goed doel zijn. Ik kom regelmatig in het oosten van het land. In de Achterhoek noemen ze dat naoberschap. Dit is de benaming wanneer men anderen desgewenst met raad en daad bijstaat. Vroeger was dit een vorm van burenhulp, onmisbaar voor de bewoners van boerderijen en in dorpen die niet kunnen rekenen op goede openbare voorzieningen.”
,,Die sociale cohesie moet er in Soest ook zo veel mogelijk zijn. Koop je producten bij elkaar. Soesters zijn hardwerkende mensen die elkaar veel gunnen. Dat is het karakteristieke van het dorp en wat mij betreft moet dat zo blijven en kan het hier en daar ook nog wel wat verbeteren. Bij Boekhandel Van de Ven en het postagentschap/kantoorartikelen kunnen wij nog altijd Soesters van jong tot oud van dienst zijn. Die lokale betrokkenheid wil ik zeker behouden. Je moet tenslotte nooit vergeten waar je vandaan komt!”
Interview en tekst: Peter Beijer
www.woordvaardig.nl