Zaterdag 07 juli 2018
Wanneer een lunchbijeenkomst over het toerisme in Soest georganiseerd moet worden is de locatie van De Windhond een mooie symbolische plek om die bijeenkomst te houden. De molen, van 2008 alweer, is één van de blikvangers in Soest. Bovendien was het op deze hete dinsdag de 3de juli ook wel prettig dat de Molenaarskamer net onder het maaiveld ligt en de temperatuur daar zeer aangenaam is.
Het broodje, de koffie, thee, en vruchtensap, geserveerd door de mensen van Eetvilla Van den Brink, smaken in die geriefelijke omgeving dan ook net iets beter.
Item tijdens de lunchbijeenkomst is om de ondernemers te informeren over de toeristische ontwikkelingen in onze regio en de trends op landelijk- en wereldniveau. Robbert Goedhart,, voorzitter van Uit in Soest, heet iedereen welkom en stelt Dennis Sille voor.
Piet Mondriaan
Dennis Sille is directeur van Amersfoort Citymarketing, net als het Regionaal Bureau Toerisme Heuvelrug & Vallei, één van de dragers van de (inter)nationale regiostrategie toerisme regio Utrecht. Dennis vertelt enthousiast over de strategie die vanuit de regiomarketingorganisaties, met steun van 19 Utrechtse gemeentes en de provincie, is opgezet om het toerisme in de regio Utrecht internationaal te versterken. Een sprekend voorbeeld is de publiciteit van Amersfoort als geboortestad van de kunstenaar Piet Mondriaan (1872-1944). ,,De publiciteit hierover werd wereldwijd opgepikt. Onze naam verscheen in verschillende grote kranten in Amerika en Europa.”
Regiomarketing
Dennis Sille werkt sinds 2008 aan het opzetten van het citymarketingbeleid in Amersfoort. Maar dat beleid houdt niet op bij de grenzen van de keistad. Sille en zijn team zetten, zoals gezegd, in op regiomarketing voor toerisme in de regio Utrecht. ,,Typisch Nederlandse toeristische plekken kun je ook prima in de regio Utrecht vinden. Dat is voor toeristen een betere optie dan Amsterdam dat overloopt door de drukte.”
Regio Utrecht laat zich volgens Dennis Sille omschrijven als het beste van twee werelden. Het rustgevende buitenleven met de bossen, rivieren en het eindeloze polderlandschap. Daarnaast het stedelijke leven met levendige terrassen, musea vol prachtige kunst en bruisende festivals. En deze twee zijn tijdens een bezoek prima te combineren doordat ze nooit meer dan vijftien tot dertig minuten bij elkaar vandaan liggen.
De website: https://www.visitutrechtregion.com/ laat alle mogelijkheden zien van de Utrechtse regio.
Kortom: de Molenaarskamer was het decor van een interessante bijeenkomst waarbij het goed is om te vernemen dat ook buiten Soest onze toeristische aantrekkingskracht onder de aandacht wordt gebracht.
Tekst en foto: Peter Beijer
http://www.woordvaardig.nl/