Donderdag 27 oktober 2016
SOEST - De 13-jarige zegsman Luca Castelnuovo van TechAssistance Soest was ad rem, had zijn zaakjes goed voorbereid en presenteerde met verve het ondernemersidee dat hij en zijn compagnons Brian van Meggelen en Victor Lampe hadden uitgedacht. Een flinke meerderheid van 55% verkoos het idee van het jonge drietal boven het GezondBoerenVerstand van Henk Vroom (23%) en Hulpmiddelen voor Nop van Anita Schimmel (22%).
Het vijfde Ondernemerscongres Soest trok veel ondernemers naar het Nationaal Militair Museum. Presentator Wilfred Genee had zich goed voorbereid. De inwoner van Soest wist wat hem te wachten stond. “Een avond met een hoog ons-kent-ons-gehalte. Ik ben al door diverse mensen op straat aangesproken over dit congres.”
Wethouder Peter van der Torre van onder meer economische zaken sprak over een goede Soester ondernemersgeest. “Veel ondernemers in Soest spelen elkaar de bal toe. De gunfactor is hoog. Er zijn veel creatieve ideeën, het aantal ZZP’ers in Soest is hoog en er zijn goede ontwikkelingen voor Soesterberg. Soest leeft!”
Simply Colors succesvolle Soester onderneming
Dat de Soester ondernemer een creatief persoon kan zijn was te horen tijdens het interview van Wilfred Genee met Stephanie Dijkstra van Simply Colors. Dijkstra en haar echtgenoot Stein Peters startten in 2005 met hun onderneming. Na elf jaar heeft Simply Colors 750.000 klanten in tien landen en wordt een jaaromzet van 3,5 miljoen gerealiseerd. Het succes van de onderneming, waar 30 mensen werkzaam zijn, is de persoonlijke aanpak. “Wij maken unieke producten. Onze klant kan via de webshop zijn product personaliseren. Ik ben op het idee gekomen toen ik moeders met strijkletters namen op rompertjes zag plakken. Dat moest makkelijker kunnen. Zo ontstond het concept van Simply Colors: goede kwaliteit van basic kleding en de mogelijkheid het product persoonlijk te maken door het te bedrukken naar eigen wens en idee. De verkoop gaat via internet en we stimuleren de klanten in hun eigen creativiteit.”
Op de vraag van Genee of er ook ooit tegenslagen zijn geweest wist Stephanie Dijkstra te antwoorden dat vooral de snelle groei in de beginjaren voor problemen zorgde. Problemen die overigens snel werden opgelost. Dijkstra is tevreden over het “sterke ondernemersklimaat” in Soest. “Als wij een werknemer zoeken dan vinden wij die heel snel via ons personeelsbestand. Het is fijn als je weet wat je aan elkaar hebt.”
Winnaars 2015
Stan en Bas Uyland van BMU Vastgoedgroep hadden in 2015 met hun Beton Ballon het beste ondernemersidee. Dat leverde de onderneming veel bekendheid en exposure op. Genee vatte het samen: ”Het winnen van Het Beste Ondernemersidee van Soest is de aanzet tot iets groots.”
Maatschappelijke gedachte
De maatschappelijke gedachte was voor de drie finalisten het leidmotief. Het idee van Anita Schimmel van King Arthur Groep en fysiotherapeute Coby Hoogendoorn om hulpmiddelen gratis “voor nop” beschikbaar te stellen is sympathiek. “Mensen met dementie knappen gebruikte hulpmiddelen op in de werkplaats van Auto Smeeing. Op deze manier komen dure hulpmiddelen weer zinvol en goedkoop in roulatie.”
Luca Castelnuovo, Victor Lampe en Brian van Meggelen zijn 3VWO-studenten van het Baarnsch Lyceum. Zij helpen onder de naam TechAssistance Soest ouderen met het installeren van moderne technologie. De drie 13-jarigen ondersteunen senioren -buiten schooltijd- voor € 15,00 per klus. Luca Castelnuovo presenteerde het verhaal achter de onderneming: “Wij werken op basis van no cure, no pay. Kunnen wij het probleem niet oplossen, dan hoeft de klant niet te betalen. Dat is echter nog niet gebeurd.” Het ondernemerstrio handelt ook uit maatschappelijk motief: Castelnuovo: “Veel oudere mensen zijn eenzaam. Als zij Facebook of Facetime gaan beheersen komen ze sneller in contact met vrienden en familie”
Henk Vroom woont met veel plezier in Soest. Hij wil de aloude heisessie voor teams en gezinnen vervangen door een voor Nederland uniek initiatief: 24 uur samen doorbrengen en werken op de boerderij. “Met je team collega’s of met je familie samen koeien melken of een kudde schapen naar een andere plek brengen. Dat vereist teamwerk en dat leer je tijdens 24 uur GezondBoerenVerstand (GBV). Wij zijn een GBV gestart in Driebergen en wij zoeken naar een geschikte locatie in Soest.”
De aanwezigen moesten via hun mobiele telefoon hun stem uitbrengen. Dat veroorzaakte nog wat verwarring want niet iedereen kon direct stemmen. Wilfred Genee besloot tot het aloude handopsteken. Het was duidelijk dat het idee van TechAssistance Soest de sympathie van de meerderheid van de aanwezigen had. De dolgelukkige winnaars kregen van directeur Denise Notenboom van de Rabobank Amersfoort-Eemland de cheque van € 1000,- overhandigd en een cheque voor het volgen van een masterclass/workshop van € 1500,-.
“Dat was nep hoor”
De drie winnaars deden met bravoure en zelfvertrouwen hun presentatie. Van nervositeit bleek geen sprake. “Dat was nep hoor!” sprak het trio in koor. Luca Castelnuovo: “We waren heel zenuwachtig. Het ging als een orkaan door mijn hoofd. Onze ambitie? Wij willen in de toekomst franchise-ondernemingen in heel Nederland, zodat ouderen geholpen kunnen worden en niet meer eenzaam hoeven zijn.”
Wat de drie ondernemersideeën gemeen hadden was de maatschappelijke betrokkenheid. Denise Notenboom sprak daar na afloop haar waardering over uit. “De drie finalisten hebben op hun eigen wijze invulling gegeven aan maatschappelijk ondernemen. Met de winnaars gaan wij zeker praten. Hun idee voor het helpen van ouderen sluit aan bij de ondersteuning internetbankieren die wij als Rabo aan ouderen verlenen.”
Natuurlijk werd en na afloop in het decor van straaljagers, tanks en vliegtuigen nagepraat over de drie sympathieke ideeën. Natuurlijk was er ook, onder het genot van een glaasje en een hapje, ruimte voor de zo bekende Soester ondernemersgeest.
Tekst: Peter Beijer, Woordvaardig
Voor de door Jaap van den Broek gemaakte foto's, klik hier.
Voor het door de Rabobank Amersfoort Eemland gemaakte sfeerverslag, klik hier.
Nieuwsoverzicht