Geld kwijt en niets ontvangen. Zo herken je een nepwebshop


Vrijdag 29 november 2024

Geld kwijt en niets ontvangen. Zo herken je een nepwebshop

Zie je online een mooie aanbieding voor je onderneming? Kijk uit, er zijn nepwebsites die je bijna niet van echt kunt onderscheiden. Vooral rondom de feestdagen zijn veel oplichters actief, waarschuwt de politie. Met een paar checks herken je een valse website en voorkom je een nepaankoop.

Aankoopfraude via nepwebshops is een groeiend probleem. In 2023 werd tenminste 16.000 keer aangifte gedaan tegen nepwebwinkels. Op 31 oktober van dit jaar waren al meer dan 15.000 aangiften binnen, met een gemiddelde schade van 234 euro. Bestel je bij een nepverkoper? Dan ontvang je geen product en ben je je geld kwijt. Volgens de politie, is er een piek in het aantal aangiftes van aankoopfraude rond Black Friday, Cyber Monday en in december.

Politieactie voor bewustwording

Om mensen bewust te maken van het gevaar van nepwebshops, heeft de politie zélf een nepwebshop gemaakt. Op pakjedealsnu.nl staan populaire artikelen te koop voor extreem lage prijzen. Als je probeert af te rekenen, kom je op een pagina met een waarschuwing over oplichting. Honderden mensen bezochten deze nepwebsite.

Vijf checkvragen voor betrouwbaarheid

Twijfel je aan de betrouwbaarheid van een webshop? Kijk dan voor je bestelt of de webshop voorkomt op de lijst met onbetrouwbare handelaren van de politie. Staat het bedrijf hier niet bij? Stel dan de volgende vijf checkvragen.

1. Welke bedrijfsactiviteiten staan in het Handelsregister?

De kans is groot dat een oplichter heel andere producten verkoopt dan waarvoor die in het Handelsregister staat. Iemand verkoopt bijvoorbeeld populaire producten, zoals energiedrankjes of haardhout. Maar in het Handelsregister staat dat het bedrijf actief is in metaalbewerking. Vertrouw de aanbieder dan niet. Het kan een oplichter zijn die de bedrijfsnaam van iemand anders misbruikt.

2. Waar zit het bedrijf?

Lijkt het op de website een groot bedrijf met een eigen productiehal of opslagloods en staat in het Handelsregister bijvoorbeeld alleen het adres van een woning, dan klopt er iets niet. Alle adressen van een onderneming moeten in het Handelsregister staan, behalve de adressen van ondernemers met een eenmanszaak. Zij mogen sinds 2022 hun vestigingsadres door KVK laten afschermen.

Vertrouw je het bedrijf en wil je zakendoen? Neem dan contact op via de gegevens die in het Handelsregister staan. Gebruik niet zomaar een telefoonnummer of e-mailadres dat op de website van het bedrijf staat. Die gegevens kunnen van een oplichter zijn.

Kloppen je eigen gegevens nog?

Andersom zullen zakenpartners jouw bedrijf in het Handelsregister opzoeken. Je bedrijf ontwikkelt zich en je situatie kan veranderen. Check daarom regelmatig of je gegevens in het Handelsregister nog kloppen.

3. Is de website echt?

Controleer voor je zakendoet met de ScamCheck van SIDN of de website van een bestaand bedrijf is. Deze online tool laat zien of een .nl-website geregistreerd is bij KVK, het SSL-certificaat nog geldig is en of de website is gebruikt bij eerdere phishingaanvallen. SIDN geeft ook tips waarmee je ziet of een online verkoper betrouwbaar is.

Verkoopt het bedrijf aan consumenten? Dan moeten bijvoorbeeld het vestigingsadres, e-mailadres en het KVK-nummer op de website staan.

Oplichters misbruiken graag de naam van een bekende leverancier voor een nepwebsite. Wees voorzichtig en kritisch als je voor het eerst een aankoop doet bij een website. Oplichters maken zelfs documenten, stempels en namen na, zoals valse keuringsrapporten, exportdocumenten of vrachtbrieven. Ook als iemand die je kent de informatie aan je doorstuurt, moet je voorzichtig zijn. Die persoon kan samenwerken met de oplichter.

Gaat het om een buitenlandse aanbieder? Check de bedrijfsgegevens via een buitenlands register.

4. Kun je veilig betalen?

Betaal alleen met veilige betaalsystemen zoals creditcard, iDEAL, PayPal en ‘achteraf betalen’. Maak nooit vooraf geld over via een bankoverschrijving aan een buitenlandse bank of aan een tussenpersoon. 

5. Wat zeggen anderen over dit bedrijf?

Reviews laten zien of eerdere klanten tevreden zijn. Ook een keurmerk geeft de betrouwbaarheid van een verkoper aan. Voorbeelden zijn Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. Heeft het bedrijf geen keurmerk, maar is het wel aangesloten bij een brancheorganisatie? Dan is het bedrijf bij andere bedrijven in de branche bekend. Op de website van de brancheorganisatie lees je waar bedrijven aan voldoen als ze lid zijn en welke zekerheid dit geeft voor klanten.

Twijfel je toch nog aan de betrouwbaarheid van het bedrijf? Zoek dan verder naar een andere leverancier.

Slachtoffer van een nepaankoop

Ben je opgelicht door een aanbieder met een valse website? Dan kun je een paar dingen doen:

  1. Vraag je geld terug via je bank.
  2. Lukt het niet via de bank? Als je weet wie de oplichter is, kun je aan deze persoon het geld terugvragen. Hiervoor vraag je juridische hulp bij bijvoorbeeld je rechtsbijstandverzekering.
  3. Meld de oplichting bij Fraudehelpdesk en doe aangifte bij de politie.
Nieuwsoverzicht