Alles wat je moet weten over het BTW-nummer


Donderdag 07 november 2024

Alles wat je moet weten over het btw-id (btw-nummer)

Als je een bedrijf start, krijg je waarschijnlijk een btw-identificatienummer. Ook wel btw-nummer of btw-id genoemd. Dit is een uniek nummer van de Belastingdienst dat je moet vermelden bij contact met klanten en leveranciers. Vind hier het antwoord op al je vragen over het btw-id.

KVK Startersdag

Kom naar de KVK Startersdag in Rotterdam Ahoy en vind alle info voor de start van je bedrijf.

Meld je gratis aan

Je krijgt ook een omzetbelastingnummer. Dit nummer gebruik je bij je contact met de Belastingdienst. Dit is niet hetzelfde nummer als je btw-id.

In dit artikel lees je over:

Wat is een btw-identificatienummer?

Het btw-identificatienummer is een reeks cijfers en letters die voor elke ondernemer anders is. Een Nederlands btw-id begint met NL, dan komen 9 cijfers, de letter B en dan nog eens 2 cijfers. Voorbeeld: NL123456789B01.

Btw-aangifte en aangifte omzetbelasting

De begrippen btw-aangifte en aangifte omzetbelasting betekenen hetzelfde. Vaak worden ze door elkaar gebruikt. De meeste ondernemers moeten vier keer per jaar btw-aangifte doen.

Je moet je btw-id vermelden als je schriftelijk contact hebt met je klanten. Op je facturen en je website bijvoorbeeld.

Andere factuureisen

Voor sommige beroepen zijn de eisen aan een factuur anders dan normaal. Bijvoorbeeld voor ondernemers in de horeca, reisbureaus, het openbaar vervoer en taxivervoer. Je hoeft dan niet altijd btw op je factuur te zetten.

Krijgt elke ondernemer een btw-nummer?

Als je je inschrijft bij KVK, geeft KVK dit door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst kijkt of je ondernemer bent voor de btw. Zo ja, dan krijg je een btw-nummer.

Sommige branches, goederen en werkzaamheden zijn vrijgesteld van btw. Als dat voor jouw werk geldt, krijg je wel btw-nummer. Je hoeft dan alleen geen btw in rekening te brengen en doet geen btw-aangifte. Je kunt dan ook geen btw terugvragen.

Hoe krijg ik mijn btw-nummer?

Hoe je je btw-nummer krijgt, hangt af van je rechtsvorm. Dat is de juridische vorm van je bedrijf. De meeste startende ondernemers beginnen een eenmanszaak.

Btw-nummer eenmanszaak

Als je je eenmanszaak inschrijft bij KVK, geeft KVK dat door aan de Belastingdienst. Die stuurt je binnen twee weken een brief met je btw-identificatienummer. Je krijgt ook een brief met je omzetbelastingnummer.

Btw-nummer voor andere rechtsvormen

Heeft je bedrijf een andere rechtsvorm dan eenmanszaak, dan gaat het op een iets andere manier. Een besloten vennootschap (bv) richt je bijvoorbeeld op via een notaris. Die schrijft de bv in het KVK Handelsregister in. Ook hiervan krijgt de Belastingdienst een seintje en binnen twee weken ontvang je per brief je btw-identificatienummer.

Als je een vof, maatschap of andere rechtsvorm inschrijft, krijg je binnen twee weken na je inschrijving een brief van de Belastingdienst met je btw-id.

Tweede btw-nummer aanvragen

Heb je al een bedrijf en begin je met een nieuwe activiteit? Dan kun je daarvoor een tweede btw-id aanvragen bij de Belastingdienst. Je krijgt dan ook een extra omzetbelastingnummer.

Houd er rekening mee dat je dan voor je nieuwe activiteit een extra administratie moet bijhouden en een aparte btw-aangifte moet doen. Overleg met je boekhouder wat handig is voor jouw bedrijf.

Let erop dat je je nieuwe activiteit ook doorgeeft aan KVK.

Geen KVK-inschrijving, wel een btw-nummer

In bijzondere gevallen schrijf je een onderneming of rechtspersoon niet in bij KVK. Dat is zo bij:

  • stille maatschappen zonder onderneming
  • informele verenigingen
  • eenmanszaken met activiteiten die volgens het Handelsregister niet gelden als onderneming
  • buitenlandse rechtsvormen zonder vestiging in Nederland
  • open fondsen voor gemene rekening

Als een van deze situaties voor jou geldt, dan kun je een btw-id aanvragen via het formulier ‘Opgaaf Startende onderneming’ van de Belastingdienst. Heb je geen onderneming? Dan ben je een particulier en kun je geen btw-nummer aanvragen.

Je btw-nummer als je bedrijf stopt

Stop je met je bedrijf, dan moet je je uitschrijven bij KVK. KVK geeft door aan de Belastingdienst dat je je bedrijf hebt uitgeschreven. Het kan even duren voordat de Belastingdienst je uitschrijving heeft verwerkt. Soms moet je dan nog een btw-aangifte doen, ook al ben je al gestopt. In het stappenplan bedrijf stoppen lees je wat je nog meer moet doen als je stopt met je bedrijf.

Nieuwsoverzicht